TWÓJ KOSZYK

Koszyk jest pusty
 
ksiazka tytuł: Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej - 03
FORMY I KOSZTY DOSTAWY
  • 0,00 zł
Produkt w wersji cyfrowej - więcej informacji tutaj

Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej - 03 "Niskie Łąki" Tymoteusza Karpowicza

Wersja elektroniczna (brak aktualizacji)
Wydawnictwo: Uniwersytet Śląski
ISBN: 978-83-8012-444-8
Wydanie: 1, 2015 r.
Język: polski

Dostępność: dostępny
2,50 zł 2,30 zł
eKsiążka (Watermark)
PDF

Publikacja Format Wydanie Cena
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
eKsiążka pdf 1, 2015 r. 2,50 zł
 
 

Współczesne teatry — zwłaszcza w mniejszych ośrodkach — coraz częściej angażują się w życie lokalnych społeczności. W proponowanych spektaklach chętnie podejmują tematy związane z historią oraz kulturową i etniczną tożsamością miejsca, w którym działają. Twórcy teatralni poddają refleksji działanie mechanizmów pamięci, przywołują przeżycia indywidualne i zbiorowe, nieuwzględnione w ogólnodostępnej wersji historii. Zazwyczaj jest to tzw. historia lokalna, przyspieszona historia wydarzeniowa, najczęściej powiązana jednak (bo trudno przecież te nurty od siebie oddzielić) z dziejami o ponadlokalnym znaczeniu, które biegły trajektorią wojen, upadku i powstawania mocarstw, kształtowania się politycznych makrostruktur — oglądanymi z pozycji miejscowej społeczności. I jest też historia codzienna, w której czas płynął powoli, w rytmie „długiego trwania”; scena, na której rozgrywały się niezauważalnie procesy zmiany i rozwoju, rodziły się niedostrzegalne zrazu wzorce i praktyki wspólnotowe, nigdy w kronikach nie odnotowane. W rzeczywistości zdominowanej przez procesy globalizacyjne, działalność teatrów — polegająca na odkrywaniu miejscowych legend i budowaniu wspólnotowych narracji — okazuje się istotnym elementem w tworzeniu tożsamości grupy, miejsca czy regionu. W pewnym sensie wpisuje się również w odżywające ideologie narodowościowe. Twórcy teatralni nie tylko podejmują tematy związane z kulturową i etniczną tożsamością miejsca, ale również wprowadzają do teatru problematykę społeczną, ekonomiczną czy polityczną. Tym samym spektakle stają się forum dla mniejszości etnicznych i narodowych. Artyści za pośrednictwem sztuki udzielają głosu grupom marginalizowanym ze względów ekonomicznych czy społecznych. Teatr związany z miejscem zaczyna więc odgrywać istotną rolę w życiu społecznym.

Tej szeroko rozumianej lokalności i związkom teatru z miejscem, w którym funkcjonuje, była poświęcona międzynarodowa konferencja naukowa „Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej”, zorganizowana przez Zakład Teatru i Dramatu Instytutu Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego we wrześniu 2014 r., której książka jest pokłosiem. Partnerami projektu, wspartego finansowo przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, byli: Instytut Wiedzy Filmowej i Teatralnej Słowackiej Akademii Nauk, Katedra Studiów Teatralnych, Filmowych i Medialnych Uniwersytetu im. Palackiego w Ołomuńcu oraz Węgierskie Muzeum i Instytut Teatru w Budapeszcie.

W rozmowie o współczesnym teatrze, który zajmuje się lokalnością, zaproponowaliśmy zagadnienia związane z teatrem jako formą manifestowania zarówno kultury mniejszości, jak i tożsamości miejsca — w opozycji do mechanizmów globalizacji; poświęcone budowaniu i odzyskiwaniu przez teatr utraconej tożsamości grupy; polityce pamięci i praktykom upamiętniającym, a także formom przywracania pamięci miejsca, ludzi i społeczności, co jednocześnie czyni z teatru archiwum alternatywne do archiwów oficjalnych, pozwalające na rewizję oficjalnej historii wpajanej w procesie edukacji. Ostatnią grupę zagadnień stanowiły zjawiska związane z zaangażowaniem teatru w działalność terapeutyczną oraz jego uwikłaniem w lokalną historię i politykę. (Fragment <i>Wstępu</i>).

 

Newsletter

Newsletter
Zapisz Wypisz

Klikając "Zapisz" zgadzasz się na przesyłanie na udostępniony adres e-mail informacji handlowych, tj. zwłaszcza o ofertach, promocjach w formie dedykowanego newslettera.

Płatności

Kanały płatności

Księgarnia Internetowa Edukacyjna akceptuje płatności:

  • płatność elektroniczna eCard (karta płatnicza, ePrzelew)
  • za pobraniem - przy odbiorze przesyłki należność pobiera listonosz lub kurier